Autisme bij meisjes
Bij autisme werd er meestal gekeken vanuit het perspectief van een jongen. Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat autisme zich anders uit bij meisjes.In deze blog wil ik jullie hier meer over vertellen.
Bij meisjes wordt autisme niet altijd herkend. Meisjes hebben vaak een beter inlevingsvermogen. Ze kijken de wereld met radertjes en voelsprieten. Deze hebben ze ontwikkelt om te voelen wat een ander voelt en zo de wereld beter te begrijpen.
Meisjes willen graag aan de verwachtingen voldoen en ‘normaal’ zijn. Onbewust beginnen zij op jonge leeftijd al met het camoufleren van hun autisme. Voor een deel van de meisjes geldt dit niet, zij hebben kenmerken van autisme zoals die ook bij de meeste jongens met autisme bekend zijn. Omgekeerd zijn er ook jongens die camoufleren. Dit kost echter heel veel energie en dit kan zich uiten in de thuissituatie met boze buien. Het meisje heeft vaak last van eenzaamheid, ze voelt zich niet begrepen en voelt dat ze anders is dan vriendinnetjes.
Meisjes scannen voortdurend de omgeving met deze radertjes. Een beschermlaag lijken ze soms te missen, alle prikkels en emoties komen hard binnen. Bij meisjes zien ouders in verhouding minder vaak problemen in de sociale interactie dan bij jongens. Specifiek voor meisjes is wel dat zij soms snel wisselen tussen verschillende emoties of emoties heel extreem kunnen uiten.
Meisjes met autisme zijn vaak creatief, kunnen bijvoorbeeld goed tekenen en knutselen of goed met dieren omgaan. Ze worden omschreven als lief, behulpzaam en zorgzaam. Meisjes hebben vaak specifieke interesses net als jongens . Denk hierbij aan , bepaalde popsterren, uiterlijk, paarden of vlogs volgen. De meeste meisjes leggen de lat hoog voor zichzelf op presteren en uiterlijk. Vaak zien we dat dit zich uit in perfectionisme.
In spel zien we dat meisjes druk zijn met het observeren van de ander. Fantasiespel komt niet altijd spontaan tot stand. We zien dat er steeds dezelfde filmpjes worden nagespeeld. Er zijn meisjes die veel fantasie hebben en het moeilijk vinden het verschil te herkennen tussen realiteit en werkelijkheid. Problemen ontstaan vaak in samenspel. Meisjes kunnen heel volgend of juist heel dominant zijn, wat in toenemende mate problemen oplevert met leeftijdsgenoten. Sommige meisjes moeten opvallend lang en steeds opnieuw wennen, bijvoorbeeld op school na een weekend of vakantie. Het gedrag wordt vaak gezien als verlegen.
Het sociale contact kost ontzettend veel energie en dit zorgt voor lichamelijke klachten zoals buikpijn of hoofdpijn. Meisjes piekeren veel en hebben meer zorgen. Er bestaat een grote overlap met HSP.
Ik vertel je graag over de verschillen en overeenkomsten.
Let wel op dat ieder kind uniek is en niet alles van toepassing hoeft je zijn op jouw kind.
Overeenkomsten:
- Prikkels kunnen sterk en hard binnenkomen
- Een sterke behoefte hebben aan vastigheid en routines
- Perfectionistisch
- Rechtvaardigheidsgevoel
- Laag zelfbeeld
- Eerlijk zijn
- Alleen tijd nodig hebben om te ontprikkelen
- Leven serieus nemen en filosofen en nadenken over het leven
- Rationeel leven vanuit het hoofd. Hierbij veel piekeren en zorgen hebben
Wat zijn de verschillen:
- Bij autisme zien we vaak over- en onderprikkeling gecombineerd. Bepaalde lichaamsdelen zijn overgevoelig terwijl andere nauwelijks gevoel doorlaten.
- Kind met HSP reageert op lichaamstaal en non-verbalen communicatie. Bij autisme worden deze signalen minder opgepikt
- Kinderen met HSP ‘zuigen' vaak de emoties en energie van anderen op en kunnen zich hier energetisch moeilijk voor afsluiten. Kinderen met autisme kunnen ineens op slot gaan en zich compleet afsluiten
- Kinderen met HSP nemen de emoties vaak over van anderen en voelen zich vervolgens ‘leeg’. Meisjes met autisme zijn rationeel aan het beredeneren en dit kost veel energie waardoor ze zich uitgeput voelen
- Kinderen met HSP zijn vaak sponzen en zuigen de wereld op. Prikkels komen hard en snel binnen. Bij autisme komt de wereld in puzzelstukjes binnen en vaak vertraagd. Het kost energie om alle informatie op de juiste plek te krijgen
- Contextproblemen: Als de juf in de klas boos wordt weet een kind met HSP precies op wie de juf boos is. Bij autisme kan de context (de situatie ) niet altijd juist worden ingevuld en kan het ervaren worden dat de juf boos is op het kind met autisme
- Om te reguleren zal een kind met autisme vaker gebruik maken van herhalende handelingen om rust te creëren in het hoofd
- Een van de verschillen is dat meisjes met autisme specifieke interesse hebben. Meisjes met HSP hebben vaak een bredere interesses
- Bij autisme zien we ook dat het lastiger is om bij het eigen gevoel te komen. Meisjes zijn veel tijd kwijt met imiteren en camoufleren dat ze weinig energie hebben om tot zichzelf te komen en dit kan uiten in identiteitsproblemen. Weet je kind wie ze is? Wat zijn haar kwaliteiten? Wat is van jouw kind en wat is een kopie?
Zoek jij hulp of begeleiding voor jouw kind?
Neem contact met me op en samen kijken we naar de mogelijkheden die bij jullie passen.
Liefs Sandy
Download gratis de checklist autimse bij meisjes
Reactie plaatsen
Reacties